Afkomen van dure sms-diensten kan lastig en vervelend zijn. Vaak zit je na het invullen van je telefoonnummer bij een prijsvraag direct vast aan een duur abonnement. OnlySim legt uit hoe je deze sms-diensten kunt blokkeren en in de toekomst voorkomen.

Gratis bestaat (bijna) niet

Je bent vast wel eens in aanraking gekomen met een banner of e-mail waarin verteld wordt dat je de nieuwste smartphone of een extreem hoog geldbedrag hebt gewonnen, mits je jouw telefoonnummer invoert. Vaak zijn deze aanbiedingen niet echt. Het woord 'gratis' is namelijk niet heel betrouwbaar, en in plaats van een nieuwe iPhone zit je vast aan een dure sms-dienst.

 Dit soort berichten vind je terug in allerlei soorten en maten. Zo zijn er phishing e-mails, pop-ups op websites en soms zelfs in WhatsApp-berichten. Vaak wordt er om je telefoonnummer gevraagd, bijvoorbeeld nadat je een quiz of puzzel hebt gemaakt. In tegenstelling tot wat je verwacht, meld je je in ware aan voor een betaalde sms-dienst. Deze winacties zijn door de jaren heen steeds slimmer geworden, dus schaam je niet als je per ongeluk in een van deze lokkertjes bent getrapt. Door deze stappen te volgen ben je er binnen enkele minuten van af:

1. Wanneer de sms-dienst jou een berichtje stuurt, reageer dan met 'STOP'. De dienst wordt dan vaak automatisch gestopt;
2. Mocht je hierna nog steeds vastzitten aan de abonnementsdienst, ga dan naar Payinfo.nl. Dit is een veilige website die beheerd wordt door de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. Dit is een gezamenlijk initiatief van alle partijen die betrokken zijn bij het aanbieden van sms- en mobiele internetdiensten;
3. Druk op 'Inzien en opzeggen';
4. Voer je telefoonnummer in en druk op 'Stuur code';
5. Toets de code die je op je smartphone hebt binnengekregen op het scherm en druk op 'verstuur';
6. Je ziet links op het scherm de betaalde abonnementsdiensten staan die aan jouw telefoonnummer gekoppeld zijn. Aan de rechterkant kun je abonnementen van sms-diensten opzeggen. Door in te voeren van welk nummer je de sms'jes ontvangt, kun je vervolgens de dienst kiezen die je wilt opzeggen;
7. Als het goed is ziet je scherm er nu als volgt uit;

Als het goed is ben je nu af van je vervelende abonnementsdiensten. Mocht je er nog steeds niet uitkomen, neem dan contact op met je provider voor meer informatie.