Word je met regelmaat gebeld of lastiggevallen door een persoon of bedrijf? In dit artikel laten we zien hoe je ongewenste telefoonnummers kunt blokkeren.

Ongewenste nummers blokkeren

Het blokkeren van telefoonnummers kan zowel op Android als op iOS. Maar ook via je provider is het mogelijk om blokkades op te leggen. Hieronder leggen we je uit waar je al deze opties kunt vinden.

Telefoonnummers blokkeren op Android

Je kunt op verschillende manieren een telefoonnummer blokkeren op Android. Hiervoor moet je wel weten welk nummer je lastigvalt. De stappen verschillen per Android-smartphone, maar over het algemeen volg je onderstaand stappenplan.

  1. Sla het telefoonnummer in kwestie op in je contacten;
  2. Open deze contactpersoon;
  3. Tik op de drie puntjes om het menu te openen;
  4. Afhankelijk van de fabrikant van je smartphone verschijnen er opties met verschillende namen waarmee je het nummer blokkeert.

Het blokkeren van anonieme nummers is moeilijker, doordat er ook veel legitieme instanties met anonieme nummers bellen. Door jezelf aan te melden voor het bel-me-niet-register kun je voorkomen dat marketingbedrijven je lastigvallen. Word je toch nog veel gebeld, dan kun je het nummer nog via je provider blokkeren.

Telefoonnummers blokkeren op je iPhone

Op je iPhone kun je eenvoudig voorkomen dat bepaalde telefoonnummers je kunnen bellen. Volg hiervoor onderstaande stappen.

  1. Open de Telefoon-app;
  2. Druk op de ‘i’ achter het telefoongesprek dat je wil blokkeren;
  3. Tik op ‘Blokkeer deze beller’ om de blokkade in te stellen.

Bovenstaande stappen werken ook vanuit de Berichten-app, voor wanneer je bestookt wordt met sms’jes of berichten via iMessage.

Telefoonnummers blokkeren via je provider

Je kunt ook via je provider voorkomen dat bepaalde nummers je kunnen bellen, al verschilt de aanpak hiervan per bedrijf. Zo moet je met een Vodafone sim-only eerst een klacht indienen via de klantenservice, waarbij de provider eerst waarschuwingen uitstuurt voordat een nummer pas geblokkeerd kan worden.

Heb je een T-Mobile-abonnement, dan kun je het blokkeren van nummers zelf regelen. Hiervoor log je in op My T-Mobile, en stel je de blokkade in onder ‘Gegevens & Instellingen → Blokkades wijzigen’. Het is niet nodig om de overlast nog apart te vermelden, al kan dit wel verstandig zijn.

Als KPN-klant moet je overlast ook melden bij de klantenservice. Zij stellen vervolgens een onderzoek in, en zorgen er voor dat de persoon die je lastigvalt een waarschuwing van zijn of haar provider krijgt. Ook kun je via deze pagina aangeven dat je niet gebeld wil worden door onderzoeksbureaus en andere callcenters.