Het kan gebeuren dat je een sim only abonnement hebt afgesloten maar dat je die nu wilt opzeggen. Hoe moet ik mijn sim only stopzetten? OnlySim legt je uit hoe het moet.

Een sim only abonnement kan je altijd stopzetten. Het maakt niet uit of je sim only 12 maanden of 24 maanden duurt of maandelijks opzegbaar is. Het opzegtermijn van je contract verschilt wel per provider. Daarnaast moet je goed opletten hoelang je contract nog loopt op het moment dat je hem wilt stopzetten.

Moet ik zelf mijn sim only stopzetten?

Dat hangt af van je eigen keuze. Het is namelijk slim om er rekening mee te houden of je je nummer wilt behouden of niet. Als je je nummer wilt behouden moet je niet zelf je sim only stopzetten. Laat dit dan doen door de nieuwe provider die je kiest, anders ben je je nummer kwijt. Check hier de actuele sim only aanbiedingen als je wilt overstappen.

Wil je je nummer niet behouden, dan kan je zelf je sim only stopzetten. Doorgaans (afhankelijk van je provider) gaat dit telefonisch, per mail of schriftelijk. Voor de precieze procedure en contactgegevens moet je klantenservicepagina van je provider raadplegen.

Wat is de opzegtermijn?

Het opzegtermijn verschilt per provider en hangt daarnaast ook af van je contract. Wanneer je een contract met onbepaalde duur hebt, kan je op elk gewenst moment je sim only stopzetten. Houdt dan wel rekening met een opzegtermijn van één maand, die begint op het moment van opzeggen. Dit is vaak het geval als je contract is verlopen, dan wordt je sim only namelijk stilzwijgend maandelijks verlengd.

Zit je echter nog binnen de contractduur, dan valt de opzegtermijn langer uit. Daarnaast brengt je provider een afkoopsom in rekening voor het vroegtijdig stopzetten van je sim only. Als je expliciet hebt ingestemd met een contractverlenging kan je ook niet zomaar sim only stopzetten. Je zit dan vast aan de verlenging totdat deze is doorgevoerd, hierna zou je je abonnement eventueel alsnog kunnen stopzetten.

sim only stopzetten

Sim only stopzetten bij overlijden

De meeste providers zijn coulant bij het opzeggen van het abonnement van iemand die overleden is. Zo geeft bijvoorbeeld KPN je de mogelijkheid om online een formulier in te vullen en de overlijdensakte mee te sturen, zodat het proces vlot in werking wordt gesteld. Het abonnement wordt stopgezet op de datum van overlijden en teveel betaalde abonnementskosten worden terugbetaald.