Bij het overstappen van providers wil je natuurlijk graag je telefoonnummer behouden. Maar hoe werkt dat precies? OnlySim legt het uit.

Zo werkt Sim only nummerbehoud

Het aanvragen van nummerbehoud werkt erg simpel. Tijdens het bestellen van een nieuwe sim only geef je aan dat je je huidige nummer graag meeneemt en vervolgens vul je de benodigde gegevens in. Daarna regelt de provider doorgaans de rest. Een aanvraag voor sim only nummerbehoud gaat als volgt:

sim only nummerbehoud

  1. Kies een nieuw sim only-abonnement en volg het bestelproces;
  2. Geef tijdens het bestelproces aan dat je je nummer wilt behouden;
  3. Vul je huidige telefoonnummer, providernaam en simkaartnummer in. Je vind je simkaartnummer in de instellingen van je smartphone of op het kaartje zelf. Hierna rond je de bestelling verder af;
  4. Nu dient je toekomstige provider het nummerbehoud in bij je huidige provider;
  5. Vervolgens krijg je bericht of de aanvraag is goedgekeurd. Is dit het geval? Dan neemt je nieuwe provider je nummer over op de dag dat je huidige abonnement afloopt;
  6. Nu begint het omzetten van je nummer. Van te voren krijg je een bericht over de datum waarop dit gebeurt. Het omzetten duurt gemiddeld niet langer dan een halve dag;
  7. Is je nummer over gezet? Dan hoef je alleen nog je nieuwe simkaart te activeren. Vervolgens kun je je nieuwe abonnement gebruiken.

Hier moet je bij opletten met nummerbehoud

Er zijn ook een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij nummerbehoud. Zeg bijvoorbeeld je huidige abonnement niet op. Doe je dit wel, dan loop je risico dat je je telefoonnummer verliest. Als je dit al wel hebt gedaan, vraag dan alsnog nummerbehoud aan en bel je nieuwe provider.

Let daarnaast op het opzegtermijn van je huidige contract. Je nieuwe provider kan pas maximaal 60 dagen voor het aflopen van je contract nummerbehoud indienen. Heeft je huidige contract een langer opzegtermijn, dan zal je moeten wachten. Ook is het handig om je contacten op te slaan voordat je huidige simkaart niet meer werkt. Zo behoud je alle nummers en hoef je ze niet opnieuw op te slaan.

Uitzonderingen

Nummerbehoud is dus heel makkelijk en het wordt vrijwel allemaal voor je gedaan. Echter gaat voor hollandsnieuwe en Robin Mobile nummerbehoud net iets anders:

  • Hollandsnieuwe. Nummerbehoud geef je niet aan tijdens het bestellen van je sim only van hollandsnieuwe. Dit dien je erna pas in. Na het bestellen ontvang je een bevestigingsmail met inloggegevens. Log met deze gegevens in op mijn hollandsnieuwe vraag nummerbehoud aan onder het kopje ‘Instellingen > Nummer overzetten naar hollandsnieuwe’. Volg vervolgens de stappen.
  • Robin Mobile. Nummerbehoud vraag je tijdens het bestellen van je Robin Mobile sim only. Hierna ontvang je inloggegevens in de mail en binnen twee werkdagen je nieuwe simkaart in de post. Log in op MyRobin en volg de stappen van het nummerbehoud. Hierbij vul je een aanvraagformulier in en deze dien je in. Robin Mobile doet verder de rest en houdt je op de hoogte.