Een aparte sim only voor kinderen afsluiten is een goed idee als je grip wilt houden op de kosten en het mobiele gebruik van je kind. OnlySim laat zien waar je op moet letten.

1. Afspraken maken

Veel ouders schaffen voor hun kind een prepaid-abonnement aan om op die manier buitenbundelkosten te voorkomen. Zijn alle MB’s, belminuten en sms’jes op, dan kun je een prepaid-simkaart immers niet meer gebruiken zonder op te waarderen. Een nadeel is dat je kind dan niet meer bereikbaar is in geval van nood. Dat probleem heb je met een sim only abonnement in de meeste gevallen niet.

Het voordeel van een sim only-abonnement voor kinderen is dat van tevoren heel duidelijk is wat je kan en mag verbruiken. Er kan altijd een nieuwe prepaid-kaart gekocht worden, maar buiten je abonnementsbundel bellen of surfen is een stuk duurder. Natuurlijk is het dan wel verstandig om van tevoren afspraken te maken over het bel- en surfgedrag van je kind. Zo kun je afspreken dat ze altijd een paar euro tegoed over moeten houden, zodat ze in noodgevallen altijd kunnen bellen.

Ook kun je afspreken welke consequenties er vastzitten aan het overschrijden van deze afspraken, bijvoorbeeld het innemen van de mobiele telefoon. Behalve afspraken is het ook verstandig je kind goed voor te lichten en ze bewust te maken van wat ze wel en niet mogen verbruiken. Laat duidelijk zien wat het kost om te bellen en wat ze verbruiken als ze vaak filmpjes op YouTube kijken.

2. Slimme kinderabonnementen

Er zijn ook een aantal providers die zelf met slimme abonnementen komen die speciaal voor kinderen in het leven zijn geroepen. Met een Simpel sim only-abonnement bijvoorbeeld kun je een belplafond instellen. Als dit plafond bereikt is kan er niet meer gebeld worden. Je kunt als ouder wel drie noodnummers instellen, die ten alle tijden gebeld kunnen worden. Let wel op, het bellen naar deze nummers is niet gratis en wordt nog altijd van je bundel afgetrokken. Ook met een Youfone sim only heb je de mogelijkheid om een bel- en dataplafond in te stellen.

Een andere goede optie is om te kiezen voor een sim only-abonnement waarbij je een waarschuwing krijgt als je je limiet bijna hebt bereikt. Dit is bijvoorbeeld mogelijk bij een sim only-abonnement van Telfort of hollandsnieuwe. Een Telfort sim only-abonnement is daarnaast altijd aan te passen. Blijkt dat jouw kind minder verbruikt dan je van tevoren had verwacht, dan kun je de maandlasten omlaag zetten.

Andersom is natuurlijk ook mogelijk. Het voordeel van een hollandsnieuwe sim only is dat je nooit kosten kunt maken buiten je bundel. Op = op geldt bij deze provider. Er is wel de mogelijkheid om extra tegoed bij te kopen via een sms’je, maar als ouder heb je de mogelijkheid deze optie uit te schakelen.

3. Gebruik een app

Je Android of iPhone bieden daarnaast ook handige opties om te zorgen dat je kind niet buiten zijn bundel gaat. Zo is het mogelijk om bij een Android-toestel een datalimiet in te stellen, waardoor je niet meer over je databundel gaat. Met dit limiet kun je niet meer surfen als je je limiet hebt bereikt.

Daarnaast bieden eigenlijk alle providers een eigen app. Hiermee kun je altijd heel handig zien hoeveel data en minuten er al verbruikt zijn en hoeveel je nog over hebt. Er zijn ook apps van derden op de markt, die deze optie bieden en daarnaast nog andere fijne features hebben. Zo kun je met My Data Manager bijhouden hoeveel data je zelf hebt verbruikt, maar ook bijvoorbeeld hoever je kinderen zijn met hun bundel.

Lees nog meer tips om data te besparen op je iPhone of Android.