Vroeg of laat gaat het een keer gebeuren: je vult je simpincode te vaak verkeerd in en moet je pukcode invoeren. Jarenlang heb je deze cijfercode niet nodig gehad, dus je weet ook niet waar het papiertje met het antwoord ligt. Dit moet je doen als je jouw pukcode kwijt bent.

Pukcode kwijt? Voorkomen is beter dan genezen

Ook als het om pukcodes gaat geldt: voorkomen is beter dan genezen. Zodra je een nieuwe pukcode krijgt, is het dus belangrijk om deze op een goede plek te bewaren. In het onderstaande artikel geven we vier handige plaatsen waar je de code veilig kunt stallen.

Pukcode bewaren: 4 plekken waar je ‘m nooit kwijtraakt

Naast een pincode voor je smartphone, is je simkaart ook beveiligd met een soortgelijke cijfercode. Deze kun je aanpassen, zodat je hem gemakkelijker kunt onthouden. Iedere keer als je jouw telefoon opnieuw opstart (bijvoorbeeld als hij leeg is) heb je deze pincode nodig. Je hebt iedere keer drie kansen om je pincode correct in te vullen.

Doe je dit niet, dan is er nog geen reden tot paniek. Als extra beveiligingsstap is iedere simkaart te ontgrendelen met een pukcode, wederom een cijfercode die uit acht cijfers bestaat. Hierbij heb je negen kansen om deze goed in te vullen.

pukcode kwijt

Pukcode kwijt: dit moet je doen

Ben je ook deze pukcode kwijt, ga dan niet zelf iets invullen. Na deze negen pogingen wordt je simkaart namelijk definitief geblokkeerd, met alle gevolgen van dien. Ga dus niet zelf iets uitproberen, maar schakel je provider in om een nieuwe kaart aan te vragen. Je krijgt dan weer een nieuwe simkaart opgestuurd waar ook een nieuwe pukcode bij hoort.

Bij sommige providers (zoals KPN) kun je ook online je pukcode opvragen, zodat je hem op die manier alsnog kunt invullen. Kijk dus altijd eerst of deze optie er is, want een nieuwe simkaart aanvragen kost niet alleen geld, maar het duurt ook even tot de kaart bezorgd is.

Iedere provider heeft zijn eigen webpagina waar je dit gemakkelijk en snel kunt doen. We hebben ze hieronder voor je op een rijtje gezet.

Pukcode opvragen per provider