Werkt je mobiele internet op je smartphone niet meer? OnlySim helpt je je telefoon weer het internet op te krijgen.

Mobiel internet werkt niet meer

Als je internetverbinding niet meer werkt, kan dat verschillende oorzaken hebben. Er kan bijvoorbeeld een defect zijn aan je simkaart, maar het kan ook op te lossen zijn door je toestel simpelweg opnieuw te starten. Hieronder hebben we een aantal praktische oplossingen voor je op een rijtje gezet.

1. Probeer vliegtuigstand of een herstart

mobiel internet werkt nietHet eerste wat je kunt proberen is je smartphone in de vliegtuigstand te zetten en deze vervolgens weer uit te schakelen. Op Android-smartphones vind je deze optie in de instellingen in je notificatiescherm. Op een iPhone 7 of andere iPhone met iOS 7 of nieuwer vind je deze optie in het Bedieningspaneel, dat verschijnt als je omhoog veegt vanaf de onderste rand. Werkt je internet vervolgens nog niet, dan kun je proberen je hele smartphone te herstarten. Dit doe je op zowel Android als iPhone door je powerknop ingedrukt te houden en te kiezen voor de optie ‘Uitschakelen.’ Zet je smartphone weer aan en check of je internet werkt.

2. Controleer je simkaart

Je simkaart zit veilig weggestopt in je smartphone, wat betekent dat er eigenlijk maar weinig mee kan gebeuren. Toch zijn ze niet helemaal onverwoestbaar, en het kan voorkomen dat je simkaart onverhoopt kapot gaat. Het kan dan de moeite waard zijn het kaartje even in een ander toestel te proberen. Kun je op een ander toestel alsnog geen verbinding maken, vraag dan bij je provider (kosteloos) een vervangende simkaart aan. Neem hiervoor met de klantenservice contact op, waarna je de nieuwe sim per post thuisgestuurd krijgt.

3. Ga na of je bereik hebt

Ondanks dat Nederland behoorlijk goede mobiele netwerken kent, kan het voorkomen dat je op bepaalde plekken geen bereik hebt. Voordat je de conclusie trekt dat je mobiele internet niet meer werkt, is het een goed idee om op een andere locatie te kijken of het daar wel werkt. Op sommige plekken, zoals midden in een groot gebouw of onder de grond, is een krachtig signaal gewoonweg niet mogelijk.

4. Check je apn-instellingen

Mocht je nog altijd geen verbinding hebben en je mobiel internet-instellingen staan goed, dan kan het helpen om naar je apn-instellingen te kijken. Deze zijn per provider anders, en bevatten gegevens die je toestel nodig heeft om met het netwerk te verbinden. Meestal downloadt je smartphone de apn-instellingen automatisch, maar in sommige gevallen kan er iets misgaan. Vooral als je een sim only abonnement met een losse smartphone hebt kan het zijn dat je niet automatisch de juiste instellingen krijgt.

De manier waarop je op een Android-smartphone bij deze instellingen komt verschilt per fabrikant. Op de meeste toestellen hebben de opties ongeveer dezelfde namen, waarmee je deze stappen kunt volgen. Onder ‘Verbindingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten’ vind je een lijst met verschillende apn’s. Die kun je vervolgens bewerken met de juiste instellingen, of je kunt een nieuwe aanmaken.

Ook op een iPhone kun je je apn-instellingen aanpassen. Via de Instellingen-app ga je hiervoor naar ‘Mobiele data > Opties mobiele data > Mobiel datanetwerk’. Vervolgens vul je hier de gegevens van jouw provider in, als die nog niet voor je zijn ingevuld.

De apn-instellingen die je nodig hebt, vind je op de website van jouw provider. Zo hebben KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 handige pagina’s die helpen met het instellen van internet op je mobiel.