Als je niet meer kunt bellen met je smartphone, zijn er een aantal dingen die je kunt proberen. We laten je een aantal mogelijke oplossingen zien voor het probleem.

Bellen werkt niet: wat te doen

Ondanks dat smartphones geavanceerd zijn, gebruiken veel mensen hem nog om op de ‘ouderwetse’ manier te bellen. Het is dan ook een behoorlijk gemis als deze functie niet meer goed werkt. Door onderstaand stappenplan te volgen, kun je het probleem in veel gevallen oplossen.

1. Herstart je toestel

Het ligt misschien voor de hand, maar het herstarten van je smartphone lost veel problemen in één keer op. Door je telefoon opnieuw op te starten wordt het besturingssysteem opnieuw ingeladen, en legt je telefoon een nieuwe verbinding met het mobiele netwerk.

Vind je het herstarten van je toestel te lang duren? Dan is er nog een mogelijkheid. Door je telefoon in vliegtuigmodus te zetten, en deze vervolgens uit te zetten, verbindt je toestel ook opnieuw met het netwerk van je provider.

2. Controleer je instellingen voor 4G-bellen

Bij KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2 kun je met een moderne smartphone bellen via 4G. Deze techniek zorgt voor een beter geluid, en laat je verbonden blijven met het 4G-netwerk terwijl je belt. Waar je voorheen nog via het oude, vertrouwde gsm-netwerk gesprekken voerde, verloopt dit bij de vier grote providers nu via 4G.

Niet alle smartphones werken goed met deze techniek. Als je niet kunt bellen, kan het de moeite waard zijn deze instelling uit te schakelen. Op Android vind je deze onder ‘Instellingen > Mobiele netwerken > Bellen via 4G.’ Op iOS zit de instelling onder ‘Mobiel netwerk > Opties mobiele data > Schakel 4G in > Alleen data.’

3. Vraag een nieuwe simkaart aan

Vooral als je een wat oudere simkaart hebt, van een abonnement dat al meerdere keren verlengd is, kan het handig zijn eens een nieuwe aan te vragen. Simkaarten verslijten in principe niet als ze in één toestel zitten, maar door bijvoorbeeld in meerdere toestellen te zijn gebruikt, kan de chip al gauw beschadigd raken.

Je provider voorziet je kosteloos van een nieuwe simkaart als je vermoedt dat de jouwe defect is. Hiervoor neem je contact op met de klantenservice van jouw specifieke provider. Deze wordt vervolgens vanzelf geactiveerd als je hem voor de eerste keer in je toestel gebruikt.