KPN neemt dit jaar afscheid van Telfort. Al vanaf 1 mei kun je geen nieuw abonnement meer afsluiten. Wat verandert er voor Telfort-klanten en wat gebeurt er met winkels en klantenservice van de provider?

Wat doet KPN op 1 mei met Telfort?

Vanaf 1 mei kun je geen nieuw Telfort-abonnement meer afsluiten, zo heeft moederbedrijf KPN aangekondigd. De eigen webwinkel van de provider sluit vanaf die dag, en ook bij andere (web)winkels zijn straks geen Telfort-abonnementen meer te vinden. Zelfs het verlengen van een bestaand Telfort-abonnement zit er niet meer in; KPN helpt je om over te stappen naar een nieuw abonnement van het moederbedrijf.

Alle Telfort-winkels in Nederland sluiten ook per 1 mei 2019, zo maakte KPN onlangs al bekend. Begin dit jaar waren er nog zo’n twintig winkels over, een deel daarvan is in de voorbije weken al gesloten. Voor de 207 medewerkers in de fysieke Telfort-winkels is al ontslag aangevraagd. Een groot deel van hen krijgt een nieuwe baan binnen of buiten KPN aangeboden, en kan bijvoorbeeld aan de slag bij andere winkels van de provider.

Dat betekent ook dat Telfort-klanten per 1 mei niet meer terecht kunnen in de winkel met vragen en problemen. Voor ondersteuning kunnen de klanten wel terecht in alle KPN-winkels. De telefonische helpdesk van Telfort lijkt voor nu nog wel open te blijven, maar straks kunnen deze gebruikers ook voor vragen terecht bij de klantenservice KPN.

Ik heb een Telfort-abonnement. Wat verandert er voor mij?

Toen KPN zijn besluit aankondigde, liet het bedrijf weten dat er op korte termijn niets voor Telfort-klanten zou veranderen. Zolang je huidige contract nog loopt, blijft je Telfort-abonnement gewoon actief. Wel zei KPN bestaande klanten op termijn een aanbod te doen om over te stappen naar een KPN-abonnement. Omdat de twee providers op hetzelfde netwerk zitten, verandert er niets in de geboden dienstverlening.

Vooralsnog heeft KPN nog geen plannen bekend gemaakt over hoe bestaande klanten worden overgezet. Mogelijk horen we daar op 1 mei meer over. Verloopt je Telfort-abonnement binnen enkele weken, dan wordt je waarschijnlijk al aangeraden om over te stappen naar een nieuw sim only-abonnement van KPN. Hoe dat precies in zijn werk gaat, is nog onbekend. Eventueel kun je het contract ook gewoon door laten lopen onder de huidige voorwaarden; het is dan in feite maandelijks opzegbaar.

Telfort stopt: waarom doet KPN dit?

Naast Telfort verdwijnen ook XS4All en Yes Telecom, twee andere dochtermerken van KPN. Door deze merken (en bijbehorende werknemers) samen te voegen tot één KPN, wil de telecomreus zijn pakketten en dienstverlening verbeteren. KPN belooft dat consumenten die producten van KPN en Telfort combineren, extra voordelen krijgen. Details daarover heeft de provider nog niet gedeeld.