Klanten van T-Mobile klagen al enkele dagen over traag internet uit het buitenland. De provider erkent het probleem en heeft een oplossing.

T-Mobile traag internet buitenland verklaard

Nu de roamingkosten zijn afgeschaft, kun je in heel Europa zonder zorgen blijven internetten met je mobiel. Je grote databundels zijn plots in de hele Europese Unie geldig, waardoor je ongestoord en overal kunt genieten van Netflix, Spotify en andere streamingdiensten. Althans, ongestoord: T-Mobile-klanten zeggen sinds enkele dagen tegen problemen aan te lopen.

Klanten die op vakantie zijn in het buitenland hebben al de hele week last van trage internetverbindingen. De klachten zijn te vinden op het forum van T-Mobile, en komen uit de hele Europese Unie. Het is onduidelijk of alle klanten van de provider getroffen zijn, maar er komen in ieder geval meldingen binnen uit België, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.

T-Mobile heeft inmiddels gereageerd, en erkent de klachten. Volgens de provider is het probleem inmiddels echter opgelost. Klanten die nog altijd last hebben van traag internet, moeten hun toestel even herstarten. Vervolgens zou de mobiele verbinding weer naar behoren moeten werken.

Oorzaak onbekend

Door sommige gebruikers wordt gespeculeerd dat T-Mobile de snelheid in het buitenland afknijpt, om zo het dataverbruik in andere landen te beperken. T-Mobile ontkent dat echter en zegt dat dat het om een technische storing gaat. De precieze oorzaak van het probleem is onbekend.

Verschillende gebruikers met dualsim-smartphones hebben tests van de internetsnelheid uitgevoerd die het probleem goed duidelijk maken. Zo haalt één klant een snelheid van slechts 1Mbps met de T-Mobile-simkaart op een Italiaans netwerk, terwijl een simkaart van een Italiaanse provider op hetzelfde netwerk een snelheid van bijna 30Mbps haalt. Ook andere klanten geven aan dat ze met hun eigen simkaart geen snelheid van hoger dan 1Mbps halen. Dat terwijl je met een T-Mobile sim only-abonnement in Nederland snelheden van tot wel 120Mbps kunt halen.