Providers Youfone en Simpel hebben onterechte roamingkosten gerekend aan klanten. Zelfs als gebruikers roaming vooraf uit hadden gezet, verschenen kosten voor internet in het buitenland toch op de maandelijkse factuur. Dit moet je weten als Youfone- of Simpel-klant.

Onterechte roamingkosten bij Youfone en Simpel

Beide telecombedrijven hebben het nieuws bevestigd aan Tweakers. Als je buiten de Europese Unie internet wil gebruiken, dien je de roaming-functie van je telefoon aan te zetten. Doe je dat niet, dan maak je ook geen verbinding met het internet, maar voorkom je hoge datakosten buiten je bundel.

Bij zowel Simpel als Youfone hebben klanten de afgelopen tijd alsnog roamingkosten betaald, ondanks dat ze roaming uitgeschakeld hadden. Dit is niet de bedoeling en de providers hebben dan ook maatregelen genomen om het in de toekomst te voorkomen.

abonnement verlengen

Youfone schakelt dataroaming buiten de EU voor klanten uit om herhaling te voor te zijn, en bij Simpel kunnen klanten voortaan via de site hun toegang tot het internet compleet uitschakelen. Bovendien kunnen getroffen gebruikers van Youfone in sommige gevallen gebruikmaken van een coulanceregeling. Hierdoor worden de in rekening gebrachte kosten verminderd.

Zo heeft het kunnen gebeuren

Volgens een woordvoerder van Youfone maken telefoons soms alsnog verbinding met datanetwerken, ondanks dat roaming is uitgeschakeld door de gebruiker. Hierbij wordt er toch heel kort verbinding met een mast gemaakt, en dat veroorzaakt kosten. Dit komt vooral voor als er tussen 3G en 4G wordt gewisseld, of als de optie ‘wifi-assistentie’ aanstaat op een iPhone.

Bij Simpel ontdekten ze de fout door een klant die zich meldde. Naast die persoon bleek het bij veel meer klanten voor te komen. Bij deze provider was de oorzaak dat als je al actieve internetsessies hebt en roaming uitschakelt, de sessies toch actief blijven.

Het is niet bekend of andere providers ook kosten in rekening brengen voor roaming, ondanks dat deze is uitgeschakeld. Grotere telecombedrijven, zoals T-Mobile en Vodafone, blokkeren dataverbruik in het buitenland proactief, totdat klanten een speciale buitenlandbundel aanschaffen.

Om meer te weten te komen over roaming en waar je op moet letten, lees je onze FAQ over roaming. Ga jij wel eens over je databundel heen en wil je ook hoge kosten voorkomen? Dit gebeurt er als je over je databundel heen gaat.