Grote databundels zijn steeds populairder in Nederland. Dit blijkt uit recent onderzoek naar mobiele abonnement en de telecommarkt van onderzoeksbureau Telecompaper.

Mobiel abonnement met grote databundels steeds vaker gekozen

In het derde kwartaal van vorig jaar had een kwart van alle Nederlanders een databundel groter dan 2GB. Dat percentage ligt nu op 35 procent. Vooral de grote databundels van T-Mobile en Tele2 zijn populair.

Respectievelijk 10 en 11 procent van de postpaidklanten van T-Mobile en Tele2 hebben een Unlimited-bundel, een onbeperkte internetbundel. Deze onbeperkte bundels lijken de reden dat de gemiddelde bestedingen van de postpaidklanten is toegenomen. Klanten van Telfort hebben gemiddeld de kleinste databundel, of zelfs geen bundel.

Maandelijkse kosten nog steeds belangrijkste in keuze abonnement

Net als vorig jaar spelen de maandelijkse kosten de grootste rol bij het afsluiten van een abonnement. Dit percentage blijft nagenoeg hetzelfde: 43 procent in het derde kwartaal van 2017 ten opzichte van 42 procent een jaar geleden. Wel gaven dit jaar meer Nederlanders (28 procent) aan dat de kwaliteit van het mobiele netwerk belangrijk is bij providerkeuze. In Q3 van 2016 lag dit percentage op 20 procent.

Daarnaast heeft 27 procent van de Nederlanders zijn of haar provider gekozen op advies van vrienden of familie. Opvallend: voor 23 procent van haar klanten was het combivoordeel van KPN Compleet de belangrijkste reden om voor de provider te kiezen.

Marktaandelen providers veranderen weinig

De grote providers in Nederland behouden nagenoeg hetzelfde marktaandeel als vorig jaar: KPN, T-Mobile en Vodafone bezitten samen twee derde van de postpaidmarkt. Het aanbieden van sim only’s met onbeperkt internet doet de marktaandelen van Tele2 en T-Mobile onder jongeren stijgen. Het marktaandeel van Telfort liep dit jaar terug naar 8 procent (11 procent in Q3 2016), terwijl Simpel juist is gestegen naar 10 procent marktaandeel.